تاثیر ساختار سایت در سئو

سایت شما باید ساختار مشخصی داشته باشد ، چرا که بدون اون فقط مجموعه ای تصادفی از صفحات و پست های وبلاگ شما خواهد بود.

کاربران برای گشت و گذار در سایت و کلیک کردن از یک صفحه به صفحه دیگر ، به این ساختار نیاز دارند.

و همچنین گوگل از ساختار سایت شما استفاده میکند تا تعیین کند که چه محتوایی مهم و چه موضوعاتی از اهمیت کمتری برخوردار هستند.

در این مقاله سعی کردم هر چیزی را که در مورد ساختار سایت نیاز هست بدونید ، به شما بگم.

ساختار سایت در سئو

چرا ساختار سایت شما مهم است ؟

ساختار وبسایت از نظر قابلیت استفاده و قابلیت کشف بسیار اهمیت دارد ، داشتن یک ساختار بهینه همچنین به درک بهتر سایت شما توسط گوگل کمک زیادی میکند

بنابراین از این جهت بسیار برای سئو مهم است

 

اهمین ساختار سایت برای استفاده کاربر :

ساختار سایت تاثیر مهمی در تجربه بازدیدکنندگان شما دارد (UX) ، اگر بازدیدکنندگان نتوانند محصولات و یا اطلاعات مورد نیاز خودشان را پیدا کنند ، به احتمال زیاد سایت شما را ترک میکنند

همچنین پیمایش در سایت باید آسان باشد ، شما باید پستها و محصولات خود را دسته بندی کرده و لینک های درستی ایجاد کنید تا کاربر مشکلی در پیدا کردن نیاز خود نداشته باشد

 

اهمیت ساختار سایت در سئو :

 

به ۳ دلیل داشتن یک ساختار جامع برای سایت میتواند شانس شما را برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو افزایش دهد

 

۱- کمک میکند تا گوگل سایت شما را بهتر درک کند

 

نحوه ساختار سایت شما ، به گوگل سرنخ هایی را در مورد یافتن محتواهای ارزشمند میدهد و همچنین به موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند سایت شما در مورد چه موضوعی است و آیا ساختار مناسب با آن موضوع را دارد

۲- مانع از این میشود که با خودتان رقابت کنید

 

در سایت خود ممکن است پست هایی داشته باشید که مشابه هم باشند

اگر به عنوان مثال در مورد یک تکنولوژی پستی دارید ممکن است در چندین پست مختلف به بخشهای مختلفی از آن اشاره کرده باشید

در نتیجه گوگل متوجه نمیشود که کدام پست اهمیت بیشتری دارد و در این حالت صفحات شما برای گرفتن رتبه بهتر با هم رقابت میکنند

شما باید به گوگل اطلاع دهید که کدام صفحه اهمیت بیشتری دارد ، و این کار را میتوانید با یک ساختار بهینه و لینک های داخلی انجام دهید

 

۳- با تغییرات سایت شما ارتباط دارد

 

ممکن است محصولی که در فروشگاه اینترنتی خود و یا محتوایی که در سایت خود قرار داده اید ، به مرور زمان قدیمی شود.

و یا با قراردادن محتوای جدید یا محصولات جدید . محتواهای قدیمی از رده خارج شوند.

چیزی که مهم هست اینه که احتمالا شما نمیخواهید محتواهای قدیمی و از رده خارج شده ، به گوگل نشان داده شود.

در نتیجه شما باید با ایجاد یک ساختار مناسب جلوی این کار را بگیرید (البته روشهای دیگری هم وجود دارد.)

 

نحوه ایجاد ساختار سایت :

قبل از هر چیز اجازه دهید تا ببینیم یک ساختار مناسب و ایده آل به چه صورت هست ؟

در کل یک ساختار ایده آل باید به صورت هرمی شکل و با چندین سطح مختلف باشد.

۱- صفحه اصلی

۲- دسته ها (بخش ها)

۳- زیر مجموعه ها (زیر دسته ها)

۴- صفحات و پست ها 

 

صفحه اصلی باید اولین صفحه و بالاتر از همه قرار بگیرد و زیر آن دسته ها و یا همان بخشهای مختلف قرار دارند 

که باید مطالب خود را در این دسته ها و بخشها قرار دهید

برای سایتهای بزرگتر که دارای بخشها و دسته بندی های بیشتری هستند باید زیر بخش ایجاد شود و محتوای متناسب با آن قرار بگیرد.

ساختار سایت

صفحه اصلی سایت

 

صفحه اصلی که در بالای هرم وجود دارد جز اصلی ترین صفحه برای بازدیدکنندگان شما محسوب میشود.

بنابراین شما باید از صفحه اصلی به مهمترین صفحات خودتان لینک دهید ، با این کار به گوگل میفهمانید که این صفحات اهمیت بیشتری دارند.

نکته : حواستان باشد که از صفحه اصلی به تمام صفحات خود لینک ندهید ، این کار باعث به هم ریختگی میشود

کارهای بیشتری برای بهینه کردن صفحه اصلی وجود دارد که در یک مقاله دیگه مفصل در موردش توضیح خواهم داد

مسیر یابی و پیمایش

علاوه بر داشتن یک ساختار مناسب برای صفحه اصلی ، داشتن یک روش پیمایش درست در سایت بسیار مهم است.

 

پیمایش در سطح سایت شامل ۲ عنصر اصلی میباشد :

۱- منو

۲- بردکرامب (Breadcrumb)

* منو :

قبل از هر چیز بیایید نگاهی به منو بندازیم

منو سایت

کاربران از منوی سایت شما برای پیدا کردن موارد مختلف در سایت استفاده میکنند ، بنابراین باید دسته های اصلی را در منو قرار دهید.

اگر سایت بزرگی دارید حتی میتوانید از منو دوم هم استفاده کنید که معمولا در بالای سایت قرار میگیرد و به نوار بالا هم معروف است.

نکته : دقیقا مثل صفحه اصلی ، نباید منوی خود را شلوغ کنید و به تمام صفحات لینک دهید ، این کار باعث سردرگمی کاربر میشود و گوگل هم ارزش کمتری به آن میدهد.

 

کارهای بیشتری برای بهینه کردن منو سایت وجود دارد که در یک مقاله دیگه مفصل در موردش توضیح خواهم داد

 

* بردکرامب (Breadcrumb)

با اضافه کردن Breadcrumb به صفحات سایت خود میتوانید به ساختار صفحات سایت خود کمک کنید.

بردکرامب ها پیوندهای قابل کلیکی هستند که بالای صفحات و یا پستهای شما قرار میگیرند

آنها به کاربران کمک میکنند تا متوجه شوند که در چه قسمتی از سایت قرار دارند.

اگر از وردپرس استفاده میکنید ، میتوانید از افزونه های زیادی این ویژگی را فعال کنید

به عنوان مثلا این ویژگی در افزونه Yoast وجود دارد که از قسمت تنظیمات میتوانید آن را فعال کنید.

 

طبقه بندی ها

وردپرس برای گروه بندی مطالب از اصطلاح طبقه بندی استفاده میکنه که در واقع بخشی هست که کاربران بتوانند مطالب همسان یا هم موضوع را به راحتی پیدا کنند

طبقه بندی های پیش فرضی که در وردپرس وجود دارند شامل دسته ها و برچسب ها هستند

دسته بندی ها

شما باید حتما پستها و محصولات سایت خود را به چندین دسته مختلف تقسیم کنید.

اگر وب سایت بزرگی دارید و احساس میکنید که باید دسته های زیادی ایجاد کنید ، میتوانید این کار را با زیر دسته ها انجام دهید.

به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه دارید و در آن کفش میفروشید ، میتوانید برای دسته اصلی کفش چندین زیر دسته به صورت ، ورزشی ، مجلسی ، بوت و غیره ایجاد کنید.

اضافه کردن این مدل دسته بندی به کاربر و گوگل کمک میکند تا بهتر صفحات سایت شما را پیدا کنند.

نکته :  مطمئن شوید که دسته های اصلی را به منو اصلی سایت اضافه کرده باشید .

برچسب ها

استفاده از برچسب ها میتواند برای ساختار سایت شما مفید باشد ( به شرطی که درست استفاده شود )

تفاوتی که بین دسته ها و برچسب ها وجود دارد این است که ، دسته ها میتوانید چندین زیر دسته داشته باشند و یک مجموعه را تشکیل دهند

در حالی که برچسب ها اینطور نیستند و فقط یک خاصیت را دارند که میتواند برای کاربر جذاب باشد

به نوعی میتوان گفت دسته ها در واقع فهرست و جداول وبسایت هستند در حالی که برچسب ها مانند یک سری لیست هستند.

مثال : در فروشگاهی که بالا مثال زدیم برچسب ها میتوانند به عنوان نام برند آن محصولات استفاده شوند

نکته مهم : هرگز از برچسبهای زیاد و نامرتبط با محتوا یا محصول استفاده نکنید و مطمئن شوید که هر برچسب حداقل ۲ بار استفاده شده باشد و به پستهایی اضافه شود که کاملا مرتبط هستند

و نکته آخر در مورد برچسب ها اینکه مطمئن شوید که برچسبها در جایی کنار یا پایین پستها یا محصولات شما نمایش داده میشوند تا کاربر به راحتی بتواند از آنها استفاده کند .

 

پیوند های داخلی

 

ساختار سایت به طور کلی در مورد گروه بندی ، دسته بندی و لینک دهی محتوای سایت شما است

به عنوان مثال لینک دهی به صفحه اصلی و همچنین دسته بندی ها و محتوای شما اهمیت زیادی دارند.

برای اینکه از یک صفحه یا محتوا لینکی به صفحه یا دسته بندی دیگری بدهید ، لازم است که حتما صفحه ای که لینک میدهید کاملا هم موضوع با صفحه مقصد باشد.

به عنوان مثال اگر در یک محتوا به یک موضوع خاصی اشاره کرده اید و در مورد آن موضوع محتوایی جداگانه دارید باید به آن لینک دهید .

این کار باعث میشود که اگر کاربر بخواهد در مورد آن موضوع خاص بیشتر بداند میتواند با کلیک روی آن ، محتوای مربوط به آن را پیدا کند.

برچسب ها هم به نوعی از همین قانون باید پیروی کنند ، یعنی در مثال بالا اگر ۲ محتوای هم موضوع داشته باشید میتوانید ۱ یا ۲ برچسب هم موضوع به هر ۲ محتوا اضافه کنید.

همچنین این کار به گوگل کمک میکند تا لینک های درون محتوای شما را برسی کند و اگر لینک های داخلی هم موضوع با هم باشند قطعا در رتبه بندی محتوای شما تاثیر خواهد گذاشت.

نکته ای که وجود دارد این است که متن لینک یا همان انکر تکست (Anchor text) که انتخاب میکنید هم باید با موضوع صفحه مبدا و صفحه ای که لینک میدهید هماهنگ باشد.

چرا که گوگل شناخت کلمات و مفاهیم مرتبط را هم ارزیابی میکند و در نتیجه در رتبه بندی هم آنها را لحاظ میکند.

 

لینک دهی در وبلاگها

 

در مورد وبلاگ ، قبل از هر چیز باید برای تمام موضوعاتی که میخواهید در آن رتبه بگیرید ، مطلب بنویسید.

نکته مهمی که وجود داره اینه که باید مقاله کامل وجامع داشته باشید که موضوعات را به صورت کلی در خود داشته باشد

و بعد از آن برای هر کدام از آن موضوعات یک مقاله جدا بنوسید.

در این حالت مقاله مرجع و اصلی شما که معمولا کاملتر و بیشتر است به عنوان یک محتوای مرجع یا (cornerstone) شناخته میشود.

و بعد از آن باید از این مقاله مرجع به محتواهایی که جداگانه در مورد بخش های مختلف آن نوشت اید لینک بدهید.

به این صورت هم کاربر به راحتی میتواند محتواهای هم موضوع را پیدا کند و هم اینکه گوگل برای شناسایی و رتبه بندی محتوای مرجع شما و محتواهای زیر گروه آن استفاده میکند.

 

این مقاله ادامه دارد …

4.8/5 - (6 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا