روابط عمومی در بازاریابی

روابط عمومی در بازاریابی
به روابط عمومی در اصطلاح PR میگویند . (Public Relation) و به مدیر روابط عمومی هم PR Manager گفته میشود.
شاید بپرسید روابط عمومی چیست و چکار میکند؟ در پاسخ به این پرسش میتوان گفت که روابط عمومی یعنی تبلیغ غیر مستقیم.
در واقع روابط عمومی قسمتی از تبلیغ و اطلاع رسانی است که به صورت غیر مستقیم بیان میشود. اگر بخواهیم یک مثال برای توصیف روابط عمومی بزنیم میشود اصطلاحی که فیلمسازها به کار میبرند را نام برد.شاید شنیده باشید که میگویند فلان بازیگر بازی زیرپوستی خوبی دارد ، درست است بازی زیرپوستی کار ظریف و پیچیده ای است .
در این زمینه میتوانید کتابی با عنوان (سقوط تبلیغات و آغاز روابط عمومی ) را مطالعه کنید. البته عنوان این کتاب به این معنی نیست که مرگ تبلیغات فرا رسیده ، چرا که اگر اینطور بود پس چرا شرکتهای بزرگ این همه برای تبلیغات هزینه میکنند.
درواقع بهتر است که در کنار تبلیغات به روابط عمومی هم توجه خاصی شود.
ما در تبلیغات به صورت مستقیم به مردم میگوییم که محصول ما خوب است و چنین و چنان ولی در روابط عمومی در واقع یک نفر سوم از محصول ما یا شرکت ما تعریف میکند ، از این جهت است که میگویند روابط عمومی اعتبار بالایی دارد.
یکی از ابزارهای مهم در روابط عمومی استفاده از رسانه ها است. یعنی اینکه ما از طریق یک رسانه بتوانیم به مخاطبین هدف خودمان اطلاع رسانی کنیم.به عنوان مثال یک سایت را در نظر بگیرید که در آن اطلاعاتی مربوط به جاذبه های دیدنی ایران قرار داده میشود و در گوشه کنار سایت تبلیغات و بنرهایی وجود دارد از آژانس های مسافرتی که البته چیدمان مطالب و آگهی ها به صورتی است که هر کسی مطالب را بخواند آگهی را هم میبیند که در واقع این ها همان حرکات زیر پوستی هستند.
در پایان این بحث این نکته را اضافه کنم که از آنجایی که مردم از تبلیغات مستقیم خسته شده اند و تبلیغ را نوعی مزاحمت قلمداد میکنند ، بهتر است از روابط عمومی استفاده شود تا آنها خودشان و با اشتیاق کالا یا خدمات را انتخاب و استفاده کنند.