اخبار دیجیتال مارکتینگسئو سایت

تگ کنونیکال چیست ؟

تگ Canonical

تگ کنونیکال یک راه برای شناساندن آدرس ها و یا صفحات اصل ، از کپی است . با استفاده از این تگ ، مانع بوجود آمدن مشکلاتی می شویم که در اثر تولید محتواهای تکراری بوجود می آید.

وجود این تگ به موتور های جستجو میگوید که این صفحه یک صفحه اصلی و یا به عبارتی نسخه کانونی صفحه ای است که میخواهید در نتایج جستجو نمایش داده شود.

چرا تگ کنونیکال مهم است ؟

 

محتوای تکراری همیشه یک موضوع پیچیده بوده است ، چرا که زمانی که موتورهای جستجو صفحاتی با محتوای یکسان و یا تقریبا مشابه را شناسایی میکنند و میخواهند آنها را ایندکس کنند ، مشکلات زیادی در سئو بوجود می آید.

  • اول اینکه اگر خزنده های موتورهای جستجو با تعداد زیادی محتوای تکراری روبرو شوند ممکن است برخی از محتواهای منحصر به فرد شما را از دست بدهند.
  • دوم اینکه حجم زیاد محتوای تکراری به صورت جدی به رتبه بندی سایت شما آسیب میزند
  • و در نهایت اگر هم محتوای شما رتبه بندی و ایندکس شوند ممکن است موتورهای جستجو آدرس صفحات را با هم اشتباه کند.

استفاده از تگ Canonical  به شما اجازه میدهد تا روی محتوای تکراری خود کنترل داشته باشید

 

کنونیکال

 

مشکل با آدرس ها : 

 

ممکن است شما فکر کنید که چرا اصلا یک نفر باید صفحات و یا محتوای تکراری در سایت خود داشته باشد ؟ و یا حتی ممکن است در استفاده از تگ کانونیکال نگران باشید.

مسئله اینجاست که از نظر ما تمامی صفحات یک مفهوم دارند و به یک سایت اشاره میکنند ، در حالی که خزنده های موتورهای جستجو اینطور برداشت نمیکنند.

اجازه دهید با یک مثال موضوع را شفافتر کنم ، به مثال زیر توجه کنید :

http://www.example.com

https://www.example.com

http://example.com

http://example.com/index.php

 

از نظر ما تمامی این آدرس ها یک صفحه را نشان میدهند . در حالی که یک خزنده جستجوگر هر یک از این آدرس ها را به عنوان یک آدرس منحصر به فرد در نظر میگیرد . البته این تنها یک مثال کوچیک از این موضوع است.

بیشتر بخوانید :   استفاده از نشانه گذاری در محتوا

سیستم های مدیریت مجتوا (CMS) و یا وبسایت های داینامیک و مبتنی بر کد ، مشکلات بیشتری از این بابت دارند ، چرا که بسیاری از آنها به صورت اتوماتیک برچسب هایی را به محتوا اضافه میکنند و اجازه میدهند که محتوا از چندین راه و یا آدرس قابل دسترس باشد و یا حتی پارامترهایی به آنها اضافه میکنند.

در نهایت شما هزاران آدرس تکراری در سایت خود دارید که از آنها بی خبر هستید.

 

بهترین راه برای استفاده از تگ Canonical

محتواهای تکراری میتوانند مشکلات زیادی را بوجود آورند ، اما من در ادامه به شما خواهم گفت که چطور از آنها به خوبی استفاده کنید.

تگ کنونیکال میتواند به صورت خود ارجاعی باشند :

مثلا اگر یک تگ کنونیکال به آدرس فعلی محتوا اشاره کند ، باعث رفع سردرگمی خزنده های موتورهای جستجو میشوند . به عبارت دیگه اگر آدرس های x , y , z  تکراری باشند و آدرس x نسخه اصلی باشد ، باید تگ را در صفحه x قرار داد .

کنونیکال

صفحه اصلی سایت را کنونیکال کنید :

با توجه به اینکه صفحات اصلی سایت به صورت رایج تکراری هستند و خیلی از افراد ممکن است از طریق راه های مختلف به سایت لینک شده باشند ، اگر تگ Canonical را در صفحه اصلی قرار دهیم میتواند از یک سری مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کند .

مراقب باشید که محتوای مشابه و یا کپی را کنونیکال کنید

در کل استفاده از این تگ باید با احتیاط انجام شود . مثلا ممکن است یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید که به غیر از قیمت و مشخصات ، بقیه محتوا تکراری است ، در اینجا میتوانید از تگ کنونیکال استفاده کنیدچرا که استفاده نکردن تگ در این شرایط باعث میشود که صفحاتی که این تگ را ندارند در رتبه بندی قرار نگیرند و برعس ، اگر محتوایی دارید که مشابه نیست و شما از این تگ استفاده کنید ، موتورهای جستجو آنها را نادیده میگیرند.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه ، همچنین میتوانید این مقاله را از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود مقاله با فرمت PDF

 

 

برچسب ها

مدیرسایت

بنیامین افشاری هستم دانش آموخته رشته سئو (بهینه سازی سایت) از دانشگاه UCdavis کالیفرنیا. عاشق یادگیری و یاد دادن هستم. همیشه سعی میکنم دانش و تجربیاتم را به دیگران انتقال بدم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن