
سئو داخلی فروشگاه اینترنتی
سئو صفحات داخلی به سایتهای فروشگاهی کمک میکند تا رتبه بالاتری داشته باشند و ترافیک بیشتری را جذب کنند تا در نهایت منجر به فروش بیشتر شود.
زمانی که افراد تصمیم به خرید یک محصول را میگیرند ، اولین کاری که انجام می دهند این است که محصول را در گوگل جستجو میکنند تا بتوانند یک تصمیم گیری درست در مورد خرید آن محصول انجام دهند.
افراد معمولا چه چیزی را جستجو میکنند ؟
- قیمت محصول
- ویژگیهای محصول
- برسی محصولات
- خواندن نظرات کاربران
زمانی که افراد محصولی را جستجو میکنند اگر وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده نکنند ، در نتیجه مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.
در ادامه نکاتی را برای بهبود سئو فروشگاه های اینترنتی برسی خواهیم کرد.
تحقیق کلمات کلیدی و بهینه سازی آنها
اگر میخواهید افراد شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند باید از کلمات درستی استفاده کنید.
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم ؟
برای تحقیقی کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهای زیادی مثل Google trend , keyword planner , keywordtool.io استفاده کنید.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی …
بهترین کار این است که مهمترین کلمات کلیدی را در عناوین صفحه (Page Title) و هدر ( Headers) و پاراگراف ها ، توضیحات محصول ، نام تصاویر ، ALT تصاویر ، متاتگ توضیحات ، متاتگ عنوان ، و در آدرس صفحات استفاده کنید.
فقط این نکته را در نظر داشته باشید که از کلمات کلیدی در مکانهای گفته شده به صورت های مختلفی استفاده کنید .
سعی کنید در فروشگاه اینترنتی تمام جزئیات مربوط به محصول ، حتی هزینه حمل و نقل و نظرات و برسی کاربران ، قوانین برگشت محصول و دیگر موضوعاتی را که مربوط به محصول است را در صفحه محصول قرار دهید
اگر مشتری مجبور شود برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحه خارج شود ، به احتمال زیاد سایت را به طور کلی ترک خواهد کرد.
سعی کنید با نوشتن مطالب و اطلاعات مفید و واقعی برای کاربران خود ارزش قائل شوید.
نکته ای که در نوشتن مطالب باید رعایت کنید این است که از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید و بی دلیل آنها را تکرار نکنید ، به این علت که هم مطلب برای کاربر جذابیتش را از دست میدهد و هم اینکه گوگل به این موضوع مشکوک میشود.
محتوا و صفحه محصولات :
این نکته را به یاد داشته باشید که مردم از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند نه گوگل ، بنابراین باید صفحات را به نحوی سئو سازی کنید تا اهداف کاربران برآورده شود.
برای شروع کار میتوانید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید.
به عنوان مثال صفحات محصولات آنها را برسی کنید و ببینید چطور محصولات و خدمات خود را معرفی و یا حتی طراحی کرده اند.
- ویژگی خدمات و محصولاتشان چیست
- نحوه طراحی و عملکرد CTA ها را برسی کنید
اکثر صاحبان سایت های فروشگاهی بیشترین توجه را روی صفحات محصول و صفحات فرود و یا صفحه اصلی سایت دارند و اغلب صفحه دسته بندی ها را فراموش میکنند ، در صورتی که دسته بندی ها بسیار موثر هستند و تاثیر مستقیمی روی سئو دارند.
وبلاگ فروشگاه اینترنتی :
بخش وبلاگ فروشگاه اینترنتی شما میتواند اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان شما ارائه دهد و البته با ترکیب کلمات کلیدی ، میتواند ترافیک بیشتری را از موتورهای جستجو به سمت سایت سرازیر کند.
معیارهایی برای تولید محتوای با کیفیت :
شما برای اینکار میتوانید از موتورهای جستجو مانند گوگل کمک بگیرید . در اصل مقالات شما باید به سوالات کاربران پاسخ دهد.
این سوالات میتواند در مورد نحوه استفاده از محصولات ، امکانات و مقایسه آنها باشد تا به آنها در انتخاب بهترین محصول کمک کند.
سعی کنید در مقالات خود از لینک محصول و یا لینک دسته بندی محصولات استفاده کنید.
متا عنوان و توضیحات :
متا عنوان و توضیحات ، فاکتور مهم در سئو فروشگاه اینترنتی است .
عناصر کوتاه اما معنادار و کاربردی هستند که در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند ، از این نظر مهم هستند که کاربران در نتایج جستجو به آنها توجه میکنند.
متا عنوان و توضیحات باید به صورت خلاصه ، موضوع آن صفحه را توضیح دهد
اهمیت برچسب های هدر یا سرفصل ها (Heading tag)
این تگها در سئو داخلی بسیار مهم هستند چرا که ساختار مقالات را تشکیل میدهند.
وقتی کاربران مقالات را مطالعه میکنند ، ابتدا به سرفصل ها نگاه میکنند تا تصمیم بگیرند که آیا این مقاله ارزش خواندن را دارد یا نه.
همچنین سرفصل ها از دیدگاه سئو بسیار ارزشمند است و گوگل توجه ویژه ای به آنها دارد.
بنابراین سعی کنید در برچسب های سرفصل از کلمات کلیدی استفاده کنید.
برسی ها و نظرات :
شما ممکن است بخواهید یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنید و از طریق کانالهای ارتباطی با مشتریان در ارتباط باشید و آنها را از محصولات و خدمات خود مطلع کنید.
ولی ممکن است کاربران ، کمی با شک و تردید به شما نزدیک شوند ، از این جهت که فکر میکنند شما فقط روی محصولات و خدمات خود تاکید کرده اید تا فروش بیشتری داشته باشید ، اینجاست که نظرها و برسی های کاربران اهمیت پیدا میکند.
مردم دوست دارند نظرات افرادی را که از محصولات و خدمات شما استفاده کرده اند را بشنوند ، اصولا 91% از افراد به نظرات مصرف کنندگان اعتماد میکنند.
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که هر محصولی اشکالاتی دارد و اگر میزان نظرات مثبت شما زیاد از حد باشد و به نوعی غیر طبیعی باشد ممکن است مشکوک به نظر برسد و تاثیر خوبی نداشته باشد.
نظرات مشتری از آنچه که فکر میکنید برای سئو سایت مفیدتر است
نظرات و برسی ها به لحاظ اینکه تازه هستند ، برای موتورهای جستجو و مشتریان بسیار مفید است.
از آنجایی که اکثر این نظرات حاوی کلمات کلیدی مرتبط با سایت یا محصولات شما هستند یک امتیاز مثبت محسوب میشود.
تشویق کاربران برای گذاشتن نظر و یا شرکت در نظر سنجی ها باید جزئی از اهداف بازاریابی شما باشد.و شما به عنوان یک متخصص سئو وظیفه دارید تا آنها را تجزیه و تحلیل و پیگیری کنید.
بهترین راه برای به دست آوردن نظرات کاربران استفاده از بازاریابی ایمیل است.
برسی محتوا :
یادتان باشد که محتوا فقط برای پر کردن فضاهای خالی وبلاگ و یا فروشگاه شما نیست ، محتوا سلاح شما برای تسخیر بازار است . بنابراین قدرت آن را دست کم نگیرید.
تا زمانی که محتوای خود را ارزیابی نکنید ، نمیتوانید متوجه شوید که واقعا موثر بوده است یا نه .
تجزیه و تحلیل منظم و به روز کردن محتوا به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که یک محتوای عالی تولید کرده اید.
برای تجدید نظر روی مطالب خود زمانهایی را مشخص کنید تا این کار را به صورت جدی بتوانید انجام دهید.
رفتار مخاطبان خود را از نظر کامنتها ، کلیک ها ، زمان مطالعه و سایر معایرها زیر نظر بگیرید و برسی کنید.
همچنین سوالاتی را که مشتریان غالبا از تیم های پشتیبانی میپرسند را تحلیل کنید و سعی کنید به آنها جواب دهید و یا از آنها موضوعاتی برای وبلاگ و مقالات خود تهیه کنید.
تصاویر :
بهینه سازی تصاویر باعث میشود تا سرعت صفحات شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند ، در ادامه به نکاتی اشاره میکنم که باید در زمان کار با تصاویر به خاطر داشته باشید.
- فرمت مناسب :
برای قسمتها و محیط های بزرگ سایت از فرمتهای PNG و GIF استفاده کنید و برای عکسها از JPG - فشرده سازی :
برای فشرده سازی عکسها میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید ، همچنین میتوانید در فتوشاپ عکس ها را برای وب ذخیره کنید (Save For Web) - زیبایی شناسی :
تصاویر محصول باید جذاب و دارای یک حس مثبت باشد تا مخاطب را تحریک و جذب کند.(میتوانید برای این منظور یک عکاس حرفه ای را استخدام کنید) - سئو تصاویر :
کلمات کلیدی را در Alt تصاویر وارد کنید
ویدیو :
هنگام کار با ویدیوها به موارد زیر توجه کنید .
- از فرمت Mp4 استفاده کنید
- اندازه فایل را با توجه به اندازه صفحه بازدید کنندگان بهینه کنید
- تمام فایلهای ویدیویی را فشرده کنید
- در صورت امکان طول و یا همان زمان ویدیو را کاهش دهید
- به جای اینکه ویدیو ها را در هاست خود ذخیره کنید آنها را در سرویس هایی مثل یوتویب یا آپارات بارگذاری کنید و لینک آنها را در سایت قرار دهید.
تجربه کاربری :
برسی و بهبود قابلیت استفاده کاربران ، یک کار اساسی برای هر متخصص سئو است .
کار شما به عنوان یک متخصص ، تجزیه و تحلیل دقیق موارد زیر است :
- میانگین زمان حضور کاربران در هر صفحه
- نرخ پرش و عملکرد آن
- از کدام صفحه بیشتر بازدید شده
نتایج خود را بر روی جدول بیارید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید راه کارهایی برای بهبود آنها پیاده سازی کنید.
به عنوان مثال تبلیغات زیاد ، محتوای کپی و یا ضعیف ، فونتهای خیلی بزرگ یا خیلی کوچک ، دکمه هایی که کار نمیکنند و سایر موارد به طرز چشمگیری میتواند اثر منفی بر روی قابلیت استفاده و یا همان تجربه کاربری بگذارد
وظیفه شما پیدا کردن آن نقاط ضعف و بهبود آنهاست.
در ادامه مهمترین عناصر در تجربه کاربری را معرفی میکنم.
۱ – مسیر یابی و یا پیمایش (Navigation)
بخش های مختلف سایت باید خیلی راحت باشد به صورتی که کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات و محصولات مورد نیازشان را پیدا کنند ، مطمئن شوید که منوهای شما راحت باشد و خیلی سریع کاربران را به مسیرهای مختلف سایت ارجاع دهند.
زمانی که دسترسی های سایت شما راحت باشد مخاطب زمان طولانی تری را در سایت میگذراند که این موضوع به نفع شما خواهد بود.
۲ – لینک های داخلی :
لینک های داخلی برای فروشگاه های اینترنتی باید کاملا حساب شده استفاده شود.
سه دلیل مهم برای استفاده از لینک های داخلی
- توسط آنها میتوانیم مطالب جذاب و مورد علاقه کاربران را به آنها پیشنهاد دهیم
- به موتورهای جستجو کمک میکنیم تا در زمان خزیدن سایت ، قالب محتوای ما را بشناسد
- با لینک دادن به محصولات دیگر کاربران را تشویق میکنیم تا بیشتر در سایت بمانند
به عنوان مثال اگر یک کاربر که به دنبال یک محصول هست از طریق موتورهای جستجو وارد سایت ما شده و به هر دلیلی از محصولات ما و یا توضیحاتی که برای آن نوشتیم راضی نباشد ، آیا بلافاصله سایت را ترک میکند ؟
اینجاست که اگر بتوانیم کاربران را بیشتر روی سایت نگه داریم در واقع یک قدم برای تبدیل شدن آن کاربر و جذب آن برداشته ایم
پیوند های داخلی توسط متن لنگر یا انکر تکست (Anchor text) به شما در موفقیت موتورهای جستجو کمک میکند ، شما میتوانید کلمات کلیدی و یا مترادف آنها را به عنوان متن لنگر یا انکر تکست انتخاب کنید.
بهترین راهها ی لازم برای داشتن یک استراتژی لینک دهی داخلی چیست ؟
- لینک های زیادی با انکر تکست های مشابه ایجاد نکنید
- برای پیمایش راحت کاربران در بین صفحات ، از Breadcrumb ها استفاده کنید
- میتوانید لینکها را به تصاویر خود بچسبانید ، اگر تصاویر شما جذاب باشد قطعا روی آنها کلیک میکنند
محصولات مرتبط :
وقتی یک کاربر اقدام به خرید محصولی در وب سایت شما میکند ، چرا محصولات مرتبط را به او پیشنهاد نکنیم ؟
مثلا یه فروشگاه مبلمان میتواند انواع مختلفی از صندلی را به مشتری که یک میز خریده پیشنهاد دهد و یا یک سایت رزور هتل میتواند تخفیف هایی را در مورد اتومبیل های اجاره ای به مشتریان خود بدهد.
مردم از خدمات مفیدی که همه نیازهای آنها را برآورده کند و زندگی را برا انها آسانتر کند خوشحال میشوند و استقبال میکنند.
بنابراین شما هم حتما از این ویژگی در سایت فروشگاهی خود استفاده کنید.
سوالات متداول / درباره ما / تماس با ما :
زمانی که در حال ساختن و یا بهینه کردن صفحات سایت ( سئو داخلی ) خود هستید به بخش سوالات متداول هم فکر کنید ، مهم نیست که صفحات محصول و یا خدمات شما چقدر کامل هستند ، هنوز هم کاربرانی هستند که سوالات زیادی دارند و اگر نتوانید به آنها پاسخ دهید مطمئنا سایت شما را ترک میکنند.
مطمئن شوید که تمام اقدامات لازم جهت اطمینان سازی کاربر را انجام داده باشید . مثل اقدامات امنیتی در پرداخت ، قوانین بازگشت وجه و همینطور گارانتی محصولات و خدمات شما
بخش درباره ما میتواند به برند شما کمک کند تا افراد بیشتر به شما اعتماد کنند و شما یا شرکت شما را بیشتر بشناسند ، میتوانید در مورد تاریخچه و ارزشهای شرکت و همچنین خصوصیات شرکت و یا فروشگاه خود بنویسید.
این کار باعث میشود تا مشتریان دقیقا بدانند که با چه شرکت و یا وبسایتی سروکار دارند.
در صفحه تماس با ما ، تمام راه های ارتباطی را که کاربران میتوانند با شما در تماس باشند را قرار دهید ، این کار باعث ایجاد ارتباط نزدیکتری بین کاربران با شما میشود.
مقایسه ها :
با استفاده از ویژگی مقایسه محصول ، فرایند تصمیم گیری را برای خریداران خود ساده کنید. این ویژگی توضیحات و ویژگیهای محصولات را با هم مقایسه میکند و به این ترتیب کاربران میتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند.
ویدیو محصولات :
شما میتوانید ویدیوهایی از نحوه کار کرد و یا معرفی محصولات خود بگیرید و در صفحات محصول قرار دهید.
به عنوان مثال شما میتوانید از زمان باز کردن جعبه محصول شروع کنید و تمام نکاتی را که فکر میکنید نیاز هست را توضیح دهید ، مثل نکات فنی ، موارد نصب و نگهداری و سایر موارد
با این کار کاربران با محصولات شما بیشتر آشنا میشوند و همینطور باعث ایجاد اعتماد بیشتر نسبت به شما و کسب و کار شما میشود.
جستجوی سایت :
کادر جستجوی سایت شما باید به صورتی باشد که کاملا قابل شناسایی باشد تا کاربران بتوانند به راحتی محصولات مورد نیازشان را در سایت پیدا کنند.
همچنین میتوانید از ویژگی جستجوی آجاکس استفاده کنید تا کاربران به محض نوشتن نام محصول آن را مشاهده کنند.
دانلود فایل PDF این مقاله
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم ؟
برای تحقیقی کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهای زیادی مثل Google trend , keyword planner , keywordtool.io استفاده کنید.
متا عنوان و توضیحات چیست ؟
متا عنوان و توضیحات ، عناصر کوتاه اما معنادار و کاربردی هستند که در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند ، از این نظر مهم هستند که کاربران در نتایج جستجو به آنها توجه میکنند. متا عنوان و توضیحات باید به صورت خلاصه ، موضوع آن صفحه را توضیح دهد
بهینه سازی تصاویر
بهینه سازی تصاویر باعث میشود تا سرعت صفحات شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند ، در ادامه به نکاتی اشاره میکنم که باید در زمان کار با تصاویر به خاطر داشته باشید.
سه دلیل مهم برای استفاده از لینک های داخلی
توسط آنها میتوانیم مطالب جذاب و مورد علاقه کاربران را به آنها پیشنهاد دهیم به موتورهای جستجو کمک میکنیم تا در زمان خزیدن سایت ، قالب محتوای ما را بشناسد با لینک دادن به محصولات دیگر کاربران را تشویق میکنیم تا بیشتر در سایت بمانند